Sfinți părinți

Maica Domnului e alături mereu de cei ce o cheamă

"Nu am timp, pentru că umblu pe tot pământul și mângâi pe creștini și mă alătur celor care mă cheamă."

Maica Domnului

Maica Domnului este organizatoarea generoasă a banchetului desfătării dumnezeieşti şi îndumnezeitoare

"Ea [Maica Domnului] este purtătoare de grijă şi organizatoarea generoasă a banchetului desfătării dumnezeieşti şi îndumnezeitoare; şi, simplu spus, Mama Celui care pentru bunătatea Lui negrăită S-a făcut frate al nostru, e procuratoare şi repartizatoare autentică a tuturor darurilor supranaturale şi necreate ale Duhului dumnezeiesc care se dau acum şi care sunt încă adunate în vistierie, prin care ne facem fraţi şi comoştenitori a lui Hristos."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Maica Domnului este slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregi creaţii

"Ea [Maica Domnului] este şi cauză a celor dinaintea ei, şi patroană a celor de după ea, şi procurătoare a celor veşnice. Ea este tema profeţilor, obârşia apostolilor, temelia martirilor, postamentul dascălilor. Ea este slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregi creaţii. Ea este început, izvor şi rădăcină a bunătăţilor negrăite. Ea este pisc şi desăvârşire a tot ce-i sfânt."

Sfântul Grigorie Palama
1296 - 1359

Maica Domnului - sprijin pentru întreaga omenitate

"Ea [Maica Domnului] singură este reazim şi mângâiere pentru toţi, ascultată şi văzută de toţi şi conlucrând în tot felul la vestirea Evangheliei, arătând astfel în minte şi cuvânt o viaţă şi o conduită extrem de luptătoare."

Sfântul Grigorie Palama
1296 - 1359

Toți ajung la Dumnezeu prin conlucrarea Maicii Domnului

Căci nimeni din cei care după Hristos au vieţuit potrivit lui Hristos şi au străbătut în chip diferit calea Evangheliei n-ar fi ajuns la scopul şi sfârşitul fericit căutat fără conlucrarea ei [Maicii Domnului], precum nici fără ajutorul Duhului. Căci de unde altundeva ar fi avut parte de acesta decât prin Cea care este izvorul apei pururea vii şi al harului, aşa cum nici de luminările soarelui nu s-ar putea face părtaş cineva decât de la discul soarelui?"

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Cine L-ar putea iubi pe Hristos mai mult decât Mama Lui?

"Cine L-ar putea iubi pe Acesta [Dumnezeu] mai mult decât Mama Lui, care L-a născut nu numai ca Unul-Născut, dar L-a născut singură fără însoţire cu cineva, ca astfel afecţiunea ei să fie dublă, neîmpărtăşită cu un părtaş? Şi cine ar putea fi iubit mai mult decât mama Lui de Unul-Născut Care a ieşit numai din Ea în chip negrăit în veacurile de pe urmă, aşa cum a ieşit înainte de veacuri numai din Tatăl?"

Sfântul Grigorie Palama
1296 - 1359

Dumnezeu și-a dorit frumusețea tainică a Pururea Fecioarei Maria

"Împăratul universului a dorit frumuseţea tainică a acestei Pururea Fecioare, precum a prezis David [Ps 45, 12] şi, plecând cerurile [Ps 18, 10; 144,5], S-a pogorât şi a adumbrit-o [Lc 1, 35] sau, mai bine zis, S-a sălăşluit în ea Puterea enipostatică a Celui Preaînalt."

Sfântul Grigorie Palama
1296 - 1359

Maica Domnului - locul tuturor harurilor, plinătatea a toată frumusețea și bunătatea

"Tu [Maica Domnului] eşti locul tuturor harurilor, plinătatea a toată frumuseţea şi bunătatea, tablou şi icoană însufleţită a tot binele şi a toată bunătatea, ca una singură învrednicită concentrat de toate harismele Duhului, sau mai bine zis care singură ai în chip uimitor/paradoxal în măruntaiele tale pe Cel în Care sunt comorile tuturor acestora şi eşti un cort uimitor al Acestuia..."

Sfântul Grigorie Palama
1296 - 1359

Prin întruparea Dumnezeu S-a făcut de mii de ori mai vizibil în fața îngerilor decât înainte

"Aşa cum înainte oamenii de pe pământ se uitau la cer şi se închinau lui Dumnezeu din pricina faptului că se spune că Acesta locuieşte în cer, căci zice [Psalmistul]: „Către Tine, Cel ce locuieşti în cer, am ridicat ochii mei" [Ps 122, 1], tot aşa mai apoi îngerii din cer se uitau la pământ şi la Fecioara din el şi Îl slãveau şi se închinau lui Dumnezeu, pentru că în Ea Cel Nearătat S-a făcut arătat, Cel Neîmpărtăşit S-a fãcut împărtăşibil, Cel Nevăzut S-a fãcut văzut de infinite ori infinit mai mult decât mai înainte în ceruri (...)

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Iisus Hristos este pomul vieții crescut din gradina raiului, adică din Maica Domnului

"Acesta e adevăratul paradis pregătit sfinților prin sfatul prehotărât / predestinat al lui Dumnezeu mai înainte de întemeirea lumii, și acesta e adevăratul Pom al Vieții: Cuvântul Dumnezeu-Om dat din Maica Domnului spre desfătare și viață veșnică și numit 'pom" din pricina trupului și "al vieții" din pricina Dumnezeirii unite cu el potrivit persoanei, și Care face vii toate."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Nimeni nu poate veni la Fiul decât prin Maica Domnului

"Așa cum nimeni nu poate să vină la Tatăl decât numai prin Fiul (Ioan 14, 6), tot așa nici la Fiul, Care e Izvorul natural al Duhului Sfânt, din Care vine toată procurarea celor bune, nimeni nu poate să vină decât prin Mama Lui, care e partea dinăuntrul catapetesmei, sfânta sfintelor, din care Dumnezeu vorbește cu toată firea creată."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Maica Domnului este dorirea tuturor făpturilor văzute și nevăzute

"Numai Maica Domnului poate să-i facă fericiți cu adevărat pe toți prin împărtășirea din rodul ei, fie ea firea îngerească, fie omenească. Prin urmare, Ea este cu adevărat "pământul făgăduinței", moștenirea îngerilor, care purtând drept rod Pâinea Vieții adevărate, îi va hrăni în veci nesfârșiți pe toți moștenitorii făgăduinței..."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Maica Domnului unește în Ea însăși pe Dumnezeu cu întreaga creație

"Așa cum Una este Mama lui Dumnezeu Cuvântul, tot așa îndată după Dumnezeu, Ea este unul și același izvor care procură toate darurile Lui dumnezeiești și mai presus de fire, din care se adapă din belșug întreaga natură inteligentă; și de aceea nu în altul, ci numai în Ea singură pot fi dobândite intrarea la Dumnezeu și împărtășirea celor dumnezeiești. De aceea pe toți îi întoarce spre Ea însăși, îi adună și unifică între ei și cu Dumnezeu cum unifică centrul razele care de pe cerc spre el."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Întruparea lui Dumnezeu din Fecioara Maria - o a doua creare a omului

"Însuşi Dumnezeu se face alt Adam, Acelaşi şi Creator şi creat, şi aşa din El iese această a doua creaţie care oferă existenţa fericită la întreaga creaţie veche făcută deja în Hristos creaţie nouă [Ga 6, 15]. De aceea, cel ce S-a plăsmuit pe Sine Însuşi Adam nou şi Creatorul lui Însuşi, dând mai întâi subzistenţă în vremea prehotărâtă din veacuri Fecioarei ca unui pământ şi luând din ea cu mâna Sa creatoare - Duhul Sfânt -trupul ei ca pe o ţărână, S-a făcut în forma noastră, fără ca formării şi plăsmuirii Lui să-i premeargă cumva vreo plăcere sau voinţă carnală."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Maica Domnului inspiră predicile și scrierile preoților și teologilor

"Procuratoare generoasă a cuvântului nostru ni se va face însăși Mama Cuvântului, drept pentru care, punând în mâna Ei cârmele Cuvântului și făcând din Ea pilotul acestei plutiri, am îndrăznit cu înflăcărare să ne avântăm în oceanul harurilor ei, care fiind unul cu adevărat nemărginit, e de nestrăbătut chiar și pentru îngeri."

Sfântul Teofan al Niceei
1300 - 1380

Să ţi-i înfăţişezi sfinţi, potrivit temeiului lor dumnezeiesc

"Când te rogi în biserică ori acasă, străduieşte-te ca în rugăciune să îţi înfăţişezi toate cuvintele şi chipurile - chipul Maicii Domnului, chipurile îngerilor, ale sfinţilor sau oamenilor de pe pământ pentru care te rogi — la modul ideal, adică aşa cum sunt ele în esenţa lor sau aşa cum ar trebui să fie (arhierei, preoţi, diaconi şi ceilalţi, fiecare după cinul lor): să ţi-i înfăţişezi sfinţi, potrivit temeiului lor dumnezeiesc, nu în chip trupesc, sau material, sau păcătos, şi îţi va fi rugăciunea ta întru bucurie."

Sfântul Ioan de Kronstadt
1829 - 1908

Maica Domnului a fost fecioară nu doar cu trupul ci și cu mintea

"Aşadar deci fecioria ne propune ca model al ei, viaţa Mariei, în care ca într-o oglindă fecioria îşi priveşte frumuseţea ei şi virtuţile exemplare. Maria a fost fecioară nu doar cu trupul ci şi cu mintea, printr-o dragoste sinceră unde nu este loc nici pentru făţărnicie nici pentru falsitate... Smerită la inimă, atentă, tăcută, iubitoare de citire a Sfintelor Scripturi nu îşi punea nădejdea în bogăţiile trecătoare ci în rugăciunile săracilor. Nu ieşea afară decât pentru a merge la templu şi atunci însoţită de părinţi sau cunoscuţi."

Sfântul Ambrozie al Milanului
340 - 397

Fie-ți drag a te ruga

"În toate zilele se cuvine să ai pe Dumnezeu și pe Preacurata Născătoare de Dumnezeu în inima ta, căci toate bunătățile vin de la Domnul și de la Preacurata Maica Sa pentru cei ce nădăjduiesc spre dânșii. Fie-ți drag a te ruga de-a pururea și ți se va lumina inima și va vedea pe Dumnezeu."

Sfântul Nifon, Mitropolitul Țării Românești
1434 - 1508

Maica Domnului - solitoare în cer pentru noi oamenii

"Zid ești credincioșilor, Născătoare de Dumnezeu, Fecioară. Și apărătoare tuturor celor ce aleargă, la tine, Preacurată, căci tu te-ai mutat la ceruri, ca să fii solitoarea cea mai de aproape, pentru toți care cântă ție: Bucură-te, ceea ce ești plină de har, care întru Adormirea ta nu ne lași pe noi!"

Maica Domnului

Ridicarea la cer a Maicii Domnului

"Bucură-te, preaveselă Maică a Împăratului; Bucură-te, Maica lui Dumnezeu, împărăteasa cerului și a pământului; Bucură-te, preamarită, că vine cu slavă la tine Fiul lui Dumnezeu să te ia la cer..."

Maica Domnului

Cum să recunoști o icoană a Maicii Domnului

"Icoanele ortodoxe ale Maicii Domnului se recunosc cel mai degrabă după cele trei stele - una pe frunte, a doua pe umărul drept, a treia pe umărul stâng. Aceste trei stele simbolizează fecioria Fecioarei Maria înainte de naştere, în naştere şi după naştere."

Sfântul Nicolae Velimirovici
1881 - 1956

Sfinți părinți

Teme abordate
de Sfinți Părinți